نام برونو دومونت را چندی ست از گوشه و کنار بسیار شنیده ام
. فیلمساز پنجاه و پنج ساله فرانسوی که تا کنون هفت فیلم بیشتر نساخته است .
سینمای حیرت آوری دارد .
بشریت محصول سال 1999 را به تازگی دیدم . صد و چهل و هشت
دقیقه فیلم با ریتمی کند و کشدار ، جریانی روان و آرام اما در سطح زیرینش بسیار
متلاطم و هولناک . صحنه نخست فیلم با نمایی بسته بر صورت مردی آغاز می شود که بر خاک
یک زمین زراعی دراز کشیده است . چشمان بی حالت و تهی اش ، بسیار بی حالت و تهی اش
، باز مانده و به دور ، به بی جایی خیره شده است . دوربین با مکثی طولانی او را می
پاید تا صورت مرد تکان می خورد . سر میگرداند و برمی خیزد . گویی تازه بر زمین
انسانها هبوط کرده است . به داخل اوتومبیلش می رود و بی سیمش را پاسخ می دهد . می
فهمیم که او پلیس است . ضبط ماشین را روشن می کند و قطعه بی نظیری از ساز
هارپسیکورد بر تمام تصویر طنین می افکند . موسیقی ای که ایده هبوط را در ذهن مخاطب
هرچه بیشتر نقش می زند . فراون مامور پلیس شهر کوچک حومه ای شان است . به تازگی با
پرونده تجاوز و قتل دختربچه ای یازده ساله مواجه شده است . تحقیقات برای یافتن
مجرم آغاز شده و مسئول رسیدگی و تحقیقات بر این پرونده او و بخش اوست . ماجرا برای
وی بسیار سنگین و ناراحت کننده است . گویی هرگز از بشر چنین انتظاری نمی رفت .
فیلم با پیش کشیدن یک طرح ساده جنایی برای روایت آغاز می
شود اما در ادامه آنرا پس می زند و مفهومی کلی و کلان تر که استراتژی فیلمساز بوده
است را پی می گیرد . از این رو می توان سینمای دومونت را شبیه به مدل سینمای
شانتال آکرمن دانست . چه در فرم چه در نحوه ارائه مفاهیمی که فارغ از فرم ،
فیلمساز قصد بیان شان را دارد . جایی که دیگر به مدد تدوین و قاب های هنرمندانه هم
نمی توان آنها را رساند . اینجاست که راه دومونت از مدل سینمای آکرمن جدا می شود .
بشریت فیلمی ست با دو لایه کاملا متفاوت یا حتی متضاد . روند کند و آرام فیلم در
مقابل آشوب و هولی که در بطن شخصیت هایی ست که هریک حالا ماهیت وجودی شان به سمبل
ها تغییر چهره داد است . از نام ژوزف گرفته که دوست است و احتمال خطایش دور از ذهن
می نماید تا دومینویی که شیوه زندگی اش را شاید به لحاظ اخلاقی چندان نپسندیم اما
وفاداری و مهرش را تا انتهای فیلم می بینیم . نوای هارپسیکوردی که فراون گوش می
دهد و خود به شکل بارزی ارجاع دهنده به عقاید کلیسایی ست . شاید تمام اینها تنها
نوعی گمانه زنی باشد . باز ویژگی مهم فیلم دومونت اینجاست که حتی اگر فقط گمان
کرده باشیم و تمام ارجاعات مان راه دور رفتنی بیشترنبوده باشد سرآخر باز با فیلمی
تهی مواجه نبوده ایم .
تو اگر لعنتی نبودی که ما با هم دوست بودیم الان
پاسخحذفvirgool13.blogfa.com